Om- och tillbyggnad

Victoriasalongen

Om- och tillbyggnad

Victoriasalongen

Arkitektkontoret fick uppdraget att rita nya lokaler för återuppbyggnad av den ursprungliga inredningen från ångfartyget S/S Drottning Victoria. Den unika inredningen innehåller matsal, konversationssalong, foajédelar och möbler. Inredningen har kompletterats med WC, RWC samt tillagningskök för att kunna fungera fullt ut som matsal/representationslokal vid evenemang.

Arén har även varit med under demonteringen av den historiska inredningen då den plockades ner på sin före detta placering. Uppdraget innefattade dokumentation av utseende, disposition av inredningen, utarbetning av littereringssystem samt relationsritning­ar.

Victoriasalongens historia: S/S Drottning Victoria sjösattes i februari 1909 på varvet Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd i Newcastle, England. Fartyget är uppkallat efter kung Gustaf V:s gemål, drottning Victoria. Beställare var Statens Järnvägar, SJ.

Staden Trelleborg var flaggsmyckad som aldrig förr den 6 juli 1909. 15 000 trelleborgare samlades vid kajen för att fira sjösättningen. Svenske kungen Gustaf V och den tyske kejsaren Vilhelm II var på besök! ”Kungsleden” blev namnet på linjen mellan Trelleborg och tyska Sassnitz. Ett år senare sattes S/S Konung Gustaf V i trafik på samma linje. Nu uppfylldes Sveriges behov av en tågförbindelse till kontinenten med direktvagnar mellan Stockholm och Berlin.

S/S Drottning Victoria inkallades i samband med utbrottet av andra världskriget den 1 september 1939. Sverige hade ett akut behov att få ut minor i sina vatten. Hon byggdes om till minutläggare på Finnboda varv. Under sitt tillfälliga namn, M H Hjälpkryssare nr 3, hade hon huvudrollen vid utläggningen av 90 minor, från Singö till Märket mellan Sverige och Åland, i december 1939. Fartyget hölls krigsberett och gråmålat, men några ytterligare insatser för marinen gjorde hon inte under kriget. Drottning Victoria avrustades och återgick till färjelinjen redan 8 januari 1940 då behovet av transporter var stort. Trafiken på Kungsleden uppehölls under hela kriget ända tills hamnen i Sassnitz förstördes hösten 1944 och trafiken ställdes in.

S/S Drottning Victoria återlämnades av svenska marinen till Statens Järnvägar den 6 oktober 1945 och sattes från november in på rutten Trelleborg – Gdańsk i Polen. Mellan april 1946 och februari 1948 gick Drottning Victoria i linjetrafik mellan Trelleborg och Gdynia i Polen. Hon fraktade 1 300 järnvägsvagnar, som ställts till Polens förfogande av Sverige. I februari 1948 flyttades färjetrafiken till Świnoujście, eller som hamnen då hette, Odra Port. Uppbyggnaderna efter kriget i östra Tyskland fortskred och i mars 1948 var Sassnitz hamn provisoriskt återuppbyggd vilket gjorde att färjetrafiken kunde återupptas. Maskinerna på Drottning Victoria moderniserades med oljeeldning år 1952 på Kockums varv och fartyget fick två nya kraftigare skorstenar. Drottning Victoria kom sommaren 1953 att gå på linjen Trelleborg – Travemünde. Hon trafikerade den västtyska Östersjöhamnen sommartid fram till 1964. Under vinterhalvåret gick Drottning Victoria tidvis mellan Malmö och Köpenhamns frihamn.

Drottning Victoria togs ur regelbunden trafik i april 1958 och tjänstgjorde sedan enbart vid akuta behov. Den 16 december 1967 gjorde Drottning Victoria sin sista resa med passagerare mellan Malmö och Köpenhamn. Efter sista resan med passagerare köptes S/S Drottning Victoria den 4 oktober 1968 av Persöner Materialhantering i Ystad. Fjorton dagar senare gjorde hon sin sista tur från Trelleborg till Ystad där fartyget höggs upp. I 59 år hade Drottning Victoria varit i trafik och tjänat inte minst trelleborgarna väl.

Drottning Victorias träinredning är historiskt intressant och den togs tillvara när fartyget skrotades. Ingen möda hade sparats för att göra fartyget elegant. Det sägs att ritningarna också användes vid bygget av den olycksaliga Titanic några år senare.

Delar av inredningen såldes och återanvändes i restaurangen ”Griggs” på Kungsgatan i Stockholm som ”Aktersalongen American Bar”. SJ donerade den inredning du ser här till Trelleborgs kommun. Trelleborg AB satte 1993 upp inredningen i sin konferenslokal Forum. AB Trelleborgshem tog år 2015 över lokalerna för att användas till annat ändamål. Inredningen som togs tillvara var matsal, konversationssalong och delar av en foajé. Möbler, armaturer och en mindre mängd kuriosaföremål finns också bevarade från inredningen. Victoriainredningen kom efter nedmontering att lagras på Trelleborg AB:s centrallager i väntan på en ny placering.

Fastighetsbolaget Alsingevallen AB köpte år 2018 Centralstationen i Trelleborg, byggd 1897. Idén väcktes att omarbeta järnvägsstationens gamla kollager för att rymma inredningen från Drottning Victoria. Ett intensivt arbete sattes i gång av Alsingevallen med arkitekter, konsulter och många skickliga hantverkare. År 2022 finns Drottning Victorias salonger åter på plats i Trelleborg, inte vid färjekajen, men i direkt anslutning till hamnområdet mellan järnvägsspåren vid Centralstationen.

Plats

Stationshuset Trelleborg

Typ

Om- och tillbyggnad

Beställare

Alsingevallen AB

  • Plats : Stationshuset Trelleborg
  • Typ : Om- och tillbyggnad
  • Beställare : Alsingevallen AB
« Tillbaka till projekt